Hvilket gløderør til min nitromotor?

Valg af gløderør kan være en videnskab, (men behøver ikke at være det)

Det rette gløderør kan være forskellen på succes eller fiasko.

For at forstå et glødrør er man nødt til at forstå forskellen på gløderør vs tændrør.

Et tændrør benytter sig af en gnist til at antænde luft/benzin blandingen, og et tændingssystem til at styrer tændingstidspunktet, hvor et gløderør benytter sig af varme/tryk for at lave forbrændingen, hvilket kan gøre det lidt mere avanceret at styrer tændingstidspunkt.

Nu til det det store mysterium!! Hvad holder glødetråden i gang efter at batteriet er blevet fjernet? Methanol delen af brændstoffet reagerer med platindelen af gløderøret og forsager en katalytisk reaktion. Trykket i cylinderen fungerer som katalysator for den kemiske reaktion, jo højere tryk des højere temperatur på glødrøret , hvis det bliver for varmt opstår der for tidelig forbrænding, derfor er det vigtigt at vælge det glødrør som giver den forbrænding der ligge lige inden TDC (top dead center).

For at kunne kontrollerer denne forbrænding er det vigtigt at vælge det gløderør der passer til det brændstof man benytter.

Højt nitro indhold lig med kolde gløderør, lavt indhold af nitro varmer gløderør.

Til slut en kort overigt over aflæsning af glødrør

Gløderør blanding

1: For mager blanding (brænder for varmt) tråd delvis smeltet

2: Lige i skabet ren tråd uden deformation

3: For fed blanding (sorte aflejringer på tråden)

4: Gammelt rør (slidt men har kørt med korrekt blanding)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *