Min fjernstyret bil på LiPo-batteri kan ikke køre frem, men godt dreje dækkene, hvad er der galt?

Svar:
Det ses desværre ofte, at der er udfordringer med LiPo-batterier, særligt efter en “given periode”, da vedligeholdelse af dem overses.

Hvad skal man være opmærksom på med LiPo-batterier?
LiPo-batterier er enormt gode batterier som yder meget mere end f.eks. NiMh-batterier. De har dog en ulempe, og det er at de kan aflades.

Hvad er afladning af et LiPo-batteri?
Afladning sker når strømmen (volten) på et LiPo-batteri når under det anbefalede minimum af volt pr. celle. Det anbefales overordnet at holde batteriet pr. celle over 3,2v (og maksimalt op til 4,2 volt).
Hvis et LiPo-batteri pr. celle kommer under de angivne 3,2 volt, så kan/vil det gå i stykker, og der er ingen anden vej at gå end at udskifte det.

Hvordan opbevarer man sikkert et LiPo-batteri / storage-ladning?
En “storage-ladning” (opbevarings-ladning på dansk) gør, at batteriet placeres på et niveau, hvor det her kan opbevares i længere tid uden at der opstår problemer. Niveauet for storage-ladning er 3,8v pr. celle.

Hvis man ikke har en måler til dette, som de fleste typisk ikke har, så er det blot at få dem “storage-ladet” efter endt brug, som de fleste LiPo-ladere har indbygget.

Jeg har ikke en “storage-lade-funktion”, hvad gør jeg?
Hvis det tager 2 timer at lade dit LiPo-batteri med den medfølgende LiPo-lader, så skal du, når batteriet er fladt, blot lade det op i 1 time, da du så cirka rammer niveauet for storage-ladning.
Hvordan regner jeg det ud?
Hvis din lader har et output på 2 amp, og dit batteri er på 4000mAh (2 amp), så skal batteriet (fra fladt) lade i 4 timer. Dvs. i denne situation skal du lade i ca. 1 time, så har du opnået “storage-ladning”.

Læs mere om batterier her https://fjernstyret.dk/blog/information-om-lipo-og-nimh-batterier/


X-Maxx servo opgradering

Ny og stærkere servo til Traxxas X-Maxx?
Savöx laver stærke og hurtigere servoer, som er de perfekte opgraderinger til Traxxas X-Maxx

Disse to Savöx-servoer vil f.eks. være gode erstatninger til både den orginale X-Maxx servo samt deres opgraderingsservo (TRX2085x):
https://fjernstyret.dk/servoer/savox-sb-2290sg-50kg-monster-servo.html (den helt store / mest kraftige)


og:
https://fjernstyret.dk/servoer/sa-1230sg-servo-36kg-016s-alu-coreless-steel-gear.html (den kraftige og bedre servo end standard-servoen)

Hertil er det nødvendigt med adapter fra Traxxas, som finders her: https://fjernstyret.dk/traxxas-reservedele/trx7749-adapter-for-standard-servo-in-x-maxx-traxxas-7749.html

Samt et nyt servo-horn som findes her: https://fjernstyret.dk/hudy/alu-servo-horn-single-25t-3-hole-m3-futaba-savox-293503.html

Alu Servo Horn Single 25T 3-Hole M3 Futaba/Savöx / varenummer: 293503

Fjernstyret helikopter – hvorfor vælter den til siden og er svær at styre?

Helikopterne vil altid, når de er tæt på jorden, krænge til den ene side, dette pga. slipstrømmen fra propellerne – særligt ved de større er det meget tydeligt at mærke.

Slipstrømmen gør, at du nærmest skal have den 1 meter eller mere over jorden før du kan styre den – ellers vil den nemlig forsvinde til venstre side (hvis du ser den bagfra).
Det gør det derfor ekstra svært i starten at flyve med rc helikoptere, da man ikke bør tage den helt op i luften, men du så samtidig ikke er helt fri for dens egen påvirkning.
Det er netop også det som er det sjove ved at dem – det kræver lidt at lære det.

Vi råder aldrig folk til at starte udenfor, da vind m.v. har meget at sige – det kan simpelthen give en ekstra udfordring på, som man helst vil undgå.
Vind kan føles som om at der står en person og hiver i fjernbetjeningen – så undgå dette så vidt muligt.
En hal, parkeringskælder, en lade eller blot en større bygning er perfekt til at øve sig i.

Hvilket gløderør til min nitromotor?

Valg af gløderør kan være en videnskab, (men behøver ikke at være det)

Det rette gløderør kan være forskellen på succes eller fiasko.

For at forstå et glødrør er man nødt til at forstå forskellen på gløderør vs tændrør.

Et tændrør benytter sig af en gnist til at antænde luft/benzin blandingen, og et tændingssystem til at styrer tændingstidspunktet, hvor et gløderør benytter sig af varme/tryk for at lave forbrændingen, hvilket kan gøre det lidt mere avanceret at styrer tændingstidspunkt.

Nu til det det store mysterium!! Hvad holder glødetråden i gang efter at batteriet er blevet fjernet? Methanol delen af brændstoffet reagerer med platindelen af gløderøret og forsager en katalytisk reaktion. Trykket i cylinderen fungerer som katalysator for den kemiske reaktion, jo højere tryk des højere temperatur på glødrøret , hvis det bliver for varmt opstår der for tidelig forbrænding, derfor er det vigtigt at vælge det glødrør som giver den forbrænding der ligge lige inden TDC (top dead center).

For at kunne kontrollerer denne forbrænding er det vigtigt at vælge det gløderør der passer til det brændstof man benytter.

Højt nitro indhold lig med kolde gløderør, lavt indhold af nitro varmer gløderør.

Til slut en kort overigt over aflæsning af glødrør

Gløderør blanding

1: For mager blanding (brænder for varmt) tråd delvis smeltet

2: Lige i skabet ren tråd uden deformation

3: For fed blanding (sorte aflejringer på tråden)

4: Gammelt rør (slidt men har kørt med korrekt blanding)

16% Nitro brændstof hvad gør jeg?

Siden EU forbød nitro brændstof med højere nitroindhold end 16% har det været lidt problematisk for os med ældre nitrobiler, eller har det?

Problemet ligger ofte i manglende viden omkring hvordan disse motorer fungerer og det altid har været let at få 25% og højere indhold brændstof.

Taler vi om standart motorer og ikke hårdt tunede racermotorer er løsningen ikke så avanceret, de fleste motorfabrikanter oplyser i manualen om hvordan man gør det, oftest er løsningen at sætte en tyndere toppakning i for at hæve kompressionen og løse problemet med det lavere indhold at nitro.

Alle nye motorer der sælges i EU kommer med shims til at justerer kompression med, og vejledning i dette.

Min fjernstyret bil kører nu meget kort tid på det medfølgende batteri (NiMh)- hvad er galt?

Her et eksempel på et NiMh-batteri – har du kørt køretid på det? Læs her.

Flere ting kan være årsagen til den nu ringe effekt på dit NiMh-batteri (gælder ikke for LiPo-batteri)

1. Aldre på batteriet / antallet af ladecyklusser:
Dit batteri vil over tid miste effekten, dette alt efter kvalitet på batteriet samt hvordan de benyttes/vedligeholdes.
For optimal levetid, så er det vigtigt at man lader batterierne køle ned efter endt kørsel – og igen også inden og efter de lades.

2. Batteriet har været i “hård brug”.
Såfremt batteriet blevet meget varmt under kørsel, så kan det “worst case” simpelthen smelte sammen.
Typisk kan det opleves når bilens ESC/motor virkelig presses – f.eks. ved kørsel i græs eller ved gentagende start/stop.
Over tid vil dette også kraftigt begrænse levetiden på et batteri.

3. Batteriet har lagt i længere tid uden brug.
Hvis batteriet ikke bliver brugt, så kan det begrænse køretiden væsentligt.
Brug derfor gerne dit batteri “nu og da” – det kunne være 1 gang pr. måned.

Kan jeg gøre noget for at forlænge køretiden på et batteri med kort køretid?
Ja, der er muligheder, som f.eks. at køre en afladning samt derefter opladning af batteriet, som gentages omkring 3 gange.
Dermed motioneres batteriets celler, og i mange tilfælde vil man kunne opnå at få megen af den mistede køretid (mAh) tilbage igen.

Hvis du har en mere avanceret lader, så vil den typisk kunne køre denne “motionering” / Cyklus.
Den vil så oplade og aflade batteriet det givne antal gange man sætter.

Har du en mere avanceret lader? Typisk kan du så i menuen til NiMh-batteri, finde en cyklus som denne.

Har du ikke en avanceret lader, som har en denne funktion, så kan du gøre følgende:
* Oplad batteriet med den medfølgende lader.
* Når batteriet er færdig, så lad det køle ned.
* Indsæt herefter batteriet i bilen og tænd bilen, og kør gerne batteriet fuldstændigt fladt, dvs. sørg for at alt strømmen i det bliver brugt.
Bilen må herefter også gerne stå tændt indtil den selv helt løber tør for strøm.
* Lad det køle ned.
… gentag dette 3 gange.

Herefter vil man typisk opleve en forbedret køretid.
Såfremt dette ikke sker, så vil det typisk være tid til at kigge på et nyt batteri.

Hvis din lader derudover ikke har auto-stop – dvs. stopper selv når batteriet er ladet færdigt, så kan du udregne ladetiden således:
Hvis laderen´s “output” siger 500mah, og de batteri er på 3000mah, så er det blot 3000/500 = ca. 6 timer ud skal lade batteriet.

Min fjernstyret bil drejer kun på forhjulene, hvad kan der være galt?

Svar:
Typisk kan der typisk være tale om følgende årsager:
1: Motoren er stået af.
2: Batteriet er fladt / afladt.

3: Motorstyringen / “ESC´n” er stået af (Electrick Speed Controller)
4: Fjernbetjeningen er ikke sat korrekt op.

Vi tager udgangspunkt i en bil som f.eks. en Traxxas Bandit.
Denne bil indeholder en børstemotor, dvs. en af de mest almindelige motorer i biler:

Her en børstemotor, som f.eks. En Traxxas Bandit, Maverick Strada, X-truck, X-truck Mega, Tamiya m.v. benytter.

Hvad er første skridt når motoren på min fjernstyret bil ikke kører?

Svar:
Vi tester først om motoren virker.
Vi frakobler derfor forbindelsen imellem motor og ESC – kort sagt, så hiver vi stikkene fra hinanden, det er disse stik/ledninger som ses herunder:

Stikkene hives fra hinanden i samlingen.

Nu tager du de løse ledninger fra motoren og sætter dem direkte på dit batteri – OBS: IMENS bilen enten ligger på hovedet, eller på anden vis er sikret, så den ikke kører væk.

´Du har nu 2 løse stik, et rødt og et sort, som sættes direkte på dit batteri imens bilens hjul sikres at kunne dreje frit

Hvis motoren drejer rundt, så skal vi kigge efter fejl på bilen andet steds.

Hvis den nu IKKE drejer rundt, så er motoren sandsynligvis defekt. Det kan også skyldes et fuldstændig fladt batteri, men i så fald, så er det typisk meget gamle batterier, ellers vil de som regel køre rundt, dog meget stille.

Er det en reklamation hvis motoren er defekt?
Yderst sjældent vil en 540-motor som denne kunne gå under reklamationer, dette da de helt almindelge fejl er for meget varme (som f.eks. kørsel på græs), eller et fremmedlegeme som en sten, jord eller vand, som over tid vil rustne motoren.
Du kan finde alle reservedele til f.eks. Traxxas Bandit igennem vores reservedelskort til Traxxas HERdirekte link til Bandit HER.
En ny 540 motor til Traxxas Bandit finder du HER

Hvis motoren virker:

Det kan i så fald være din fjernbetjening som ikke er indstillet korrekt og/eller ledninger som sidder forkert i modtageren:
Herunder ses en modtager:

Tjek at stikkene i modtageren sidder korrekt. I kanal 1 (channel 1) skal være til styringen a f dækkene og kanal 2 til gas / hastighed / throttle

I modtageren skal der i kanal 1 sidde stikket fra den motor, som der drejer dækkene (servo-motor).
I kanal 2 skal sidde stikket til ESC´n (den enhed, som sidder inden motoren).

Hvis det forsat ikke virker, så prøv at nulstille alt på fjernbetjeningen – dvs. sæt alle knapper/drejeknapper i neutral.
Til en Traxxas Bandit kan denne vejledning følges: https://www.youtube.com/watch?v=ix-J85uRFjE – sådan nulstilles fjernbetjening og ESC.

Hvis det forsat ikke virker, så kan ESC´n være defekt – dette enten under de forhold den er blevet brugt under, men også grundet en defekt.
Hvis du ønsker at lave en RMA-sag på en defekt ESC, så vær opmærksom på, at garantien ikke dækker såfremt de har været misbrugt og/eller været udsat for alt for megen varme.
Du kan oprette en service-sag igennem Fjernstyret´s service-portal HER

Opgradering af ældre RC bil

Vi har en ældre rc bil som vi gerne vil have ud og køre igen.

Tamiya Hornet 1984

For at få din gamle rc bil ud at kører igen, findes der et væld af mulighede, nogle er lige til at gå til hvor andre kræver lidt mere teknisk snilde.

Hos https://fjernstyret.dk/ er vi lidt “nørdede” og kan godt huske glæden ved de klassiske rc biler fra 80erne og 90erne, men samtidig også de frustrationer der var ved defekt elektronik og batterier, alt dette er heldigvis blevet meget bedre siden den gang, idag findes der sæt som kan gøre livet som klassisk rc kører meget lettere, dette sæt https://fjernstyret.dk/tilbehor/24ghz-rc-saet-sender-modtager-servo-batteri-og-lader.html er et godt begyndersæt hvor man ikke behøver at være ingeniør for at få det til at virke.

Til selve motoren vil man helst undgå de gamle mekaniske fartregulatorer, da de har for vane at blive MEGET varme, også her er der hjælp at finde, til den børstede motor kan denne regulator varmt anbefales https://fjernstyret.dk/hobbywing/quicrun-wp-1060-esc-60a-brushed-2-3s-car-1-10.html, vil man derimod gå hele vejen og opgraderer til brushless motor er dette sæt https://fjernstyret.dk/hobbywing/ezrun-combo-max10-3652sl-3300kv-2-3s-1-10.html et rigtigt godt bud på opgraderingen.

Batterier en en hel historie for sig selv, hvilke skal man vælge???

Dronecertifikat – hvordan og hvorledes?

Skrevet/opdateret: 2022.03.23

Skal man tage et dronecertifikat ved køb af en kamera-drone?
Svar:
Ja, alle droner som har enten kamera eller sensor kræves der et dronecertifikat til.
Det hedder nærmere et kompetencecertifikat – dette er gældende såfremt du vil flyve med din drone lovligt.

Hvor kan jeg tage et dronecertifikat eller et komptencecertifikat?
Du kan med NemID / MitID selv tage disse certifikater på droneregler.dk, som er en offentlig instans.

Hvad er prisen for et dronetegn / komptencertifikat til drone? Priseksempler fra Droneregler.dk:
A1/A3 – 30 kr.
A2 – 150kr

Fjernstyret båd i saltvand?

Findes der fjernstyrede både, som kan benyttes i saltvand?

Din fjernstyret båd vil fungere normalt i saltvand, men vi anbefaler det officielt ikke, da saltvand er ætsende – dvs. det reagere kemisk på metal samt saltvand kan kortslutte elektronikken indeni.

Skader på grund af korrosion eller saltvand dækkes ikke under garantien, så derfor anbefales det som udgangspunkt ikke at benytte sin RC-båd i vand.
Vi hos Fjernstyret har dog aldrig selv haft problemer med vores både i Limfjorden – fremgangsmetoden for at sikre sig er her:

Hvis du vælger at bruge din model i saltvand, er det vigtigt at få lukket båden helt tæt. Dette kan gøres med noget så simpelt som tape omkring åbningerne – typisk kan det ligges omkring hele kanten og dermed lukke båden helt tæt.
I samme omgang er det en god ide at efterse om evt. skruer er skuet helt fast (så vand ikke kan komme ind her).
Et lille ekstra tip er at ligge modtager og andre dele, som ikke bliver varme ned i en ballon og lukke den med en strip.

Efter brug af en RC båd i ferskvand:
Efter brug skal du efterfølgende skylle den med ferskvand samt smøre drev-systemet.
Hvis din model ikke er udstyret med vandtæt elektronik, skal/kan du fjerne eller beskytte radiosystemet, før båden skylles med ferskvand.

Et vandfortrængende smøremiddel som WD-40 kan påføres hardware og metaldele for at forhindre korrosion.
Vær særlig opmærksom på at smøre metalakslerne for at forhindre rust.

En båd som vi selv har haft brugt i saltvand uden problemer er denne:
https://fjernstyret.dk/fjernstyret-baad/fjernstyret-yatch-atlantic-boat.html

Husk igen at brugen af både er på eget ansvar så snart der er tale om saltvand.